Posisjonspapir om Nord/Sør-informasjon
Nord/Sør-informasjon - Kommunikasjon for en rettferdig verden
Posisjonpapir for RORG-Samarbeidet
Vedtatt på RORG-samarbeidets årsmøte 2004
Dette posisjonspapiret er utarbeidet av RORG-Samarbeidet som ledd i oppfølgingen av Sør-evalueringen av RORGene i 2002/2003, som bl.a. påviste manglende felles forståelse blant RORGene av hva Nord/Sør-informasjon (Development Education) er. Dette posisjonspapiret representerer en bred felles forståelse av det opplysningsarbeidet RORG-Samarbeidet ønsker å fremme og videreutvikle i årene framover.
A. Målsettinger for Nord/Sør-informasjon
Medlemsorganisasjonene i RORG-Samarbeidet samarbeider om å skape bevissthet og forståelse om hvordan globale spørsmål påvirker enkeltindivider, lokalsamfunn og land og har som hovedmål:
- Endre holdninger, handlinger og politikk i Nord med sikte på å skape en mer rettferdig verden.
Sentrale delmål underodnet hovedmålet omfatter å:
- fremme en reell dialog for endringer både i Nord og i Sør,
- stimulere til økt kunnskap, refleksjon og kritisk debatt om norsk utviklingspolitikk og sentrale utfordringer i dagens globaliserte verden,
- fremme utviklingslandenes og fattige menneskers interesser gjennom formidling av sør-perspektiver (se eget posisjonspapir) og å
- fremme idéen om verdensborgerskap (global citizenship).
B. Sentrale arbeidsmåter, målgrupper og metoder i arbeidet med Nord/Sør-informasjon
Medlemsorganisasjonene i RORG-Samarbeidet har ulike arbeidsmåter, målgrupper og metoder i arbeidet med Nord/Sør-informasjon. For i fellesskap å bidra best mulig på nasjonalt plan i forhold til målsettingene i pkt A er det sentralt at hver organisasjon gjør det de kan best innenfor et styrket samarbeid og driver aktivt opplysningsarbeid overfor egne målgrupper i tråd med felles mål. Samtidig er det viktig at organisasjonene i fellesskap finner måter å styrke innsatsen på for å nå felles mål. Sentrale arbeidsmåter, målgrupper og metoder for organisasjonene – enkeltvis og i fellesskap - omfatter:
- mobilisering av en folkelig opinion,
- aktiv innsats overfor media,
- aktivt lobby-arbeid overfor Storting og regjering,
- aktiv innsats i skolen,
- videreutvikling av samarbeid med sør og
- videreutvikling av pedagogikk for folk i de rike landene (globaliseringspedagogikk).