Helhetlig opplegg for samstemthetsreform med KrF i regjering?
Dilemmaene i norsk utenriks- og utviklingspolitikk, der nasjonale interesser må veies opp mot globale miljø- og utviklingshensyn, er mange og tunge. Skal Norge leve opp til sitt rykte som ledende aktør i det internasjonale arbeidet for FNs bærekraftsmål må disse dilemmaene på bordet og en samstemt politikk for bærekraftig utvikling utformes. Dét var Stortingets melding til regjeringen i fjor og behovet ble bekreftet i en evaluering fra Norad i år. Den blågrønne regjeringen har tatt noen første skritt. Med KrF i regjering kan det nå være duket for et helhtlig opplegg for samstemthetsreform, slik et samlet norsk sivilsamfunn etterlyser.
Linker oppdatert: Onsdag 26. mai 2021
I en felles merknad i innstillingen til regjeringens melding om hovedtrekk i norsk politikk overfor utviklingslandene i 1996 stilte et flertall i Stortingets utenrikskomité seg bak følgende merknad:
"Dersom det i vår egen Sør-politikk oppstår tilfelle av konflikt mellom egeninteresse og fellesinteresse, så må vi som nasjon være villige til å gi slipp på egne kortsiktige interesser, til fordel for løsninger som gir størst mulig utviklingseffekt for utviklingslandene."
I ettertid har det vist seg lettere sagt enn gjort. Store og tunge nasjonale interesser står på spill og dilemmaene står i kø når Norge og verden forøvrig nå har blitt enige om at en samstemt politikk for bærekraftig utvikling er en forutsetning for FNs bærekraftsmål. Slike utfordringene har fått mye oppmerksomhet her hjemme denne høsten og her noen av dem:
- Klima og energi (olje/arbeidsplasser/velferdsstat): FNs klimapanel har varslet at verden må gjennom endringer i et omfang vi aldri før har sett om vi skal lykkes i å begrense temperaturøkningen på jorda til 1,5 grader. Det må skje raskt og konsekvensene vil bli dramatiske om vi mislykkes. Kan Norge da fortsette å pumpe opp olje og investere oljefondet på den måten vi gjør i dag?
- Næringsliv og menneskerettigheter: Norsk økonomi og velferd er også avhengig av at norsk næringsliv lykkes i utlandet og en bærekraftig utvikling globalt er avhengig av et velfungerende næringsliv. Det siste forutsetter bl.a. at hensynet til menneskerettighetene ivaretas. En fersk evaluering fra Norad har imidlertid vist at vi slett ikke kan ta for gitt at norsk næringsliv i utlandet ivaretar slike hensyn.
- Menneskerettigheter og demokrati versus hensynet til norsk næringsliv og politisk kontakt med Kina: Slike spørsmål ble satt på dagsorden da Kong Harald og Dronning Sonje nylig besøkte Kina sammen med representanter fra regjeringen, en rekordstor næringslivsdelegasjon med rundt 310 deltakere og aktører fra kultur, idrett, forskning og høyere utdanning (se lenker nederst på siden).
- Menneskerettigheter og demokrati versus hensynet til norsk våpeneksport og oljefondets investeringer i Saudi-Arabia: Slike spørsmål har blitt satt på dagsorden i Norge og en rekke andre land etter at journalisten Jamal Khashoggi ble drept på Det Saudi-Arabiske konsulatet i Istanbul for en drøy måned siden.
I debatten om disse spørsmålene får regjeringen kritikk for å vektlegge nasjonale interesser på bekostning av globale miljø- og utviklingshensyn. Sist uke rapporterte professor Beate Sjåfjell (Universitetet i Oslo og NTNU) at "det er pinlig å være norsk i California", der Norge blir sett på som et inspirerende eksempel. Hun utdypet det slik i en kronikk i Dagsavisen:
"Det er pinlig å måtte fortelle om norsk oppdrettslaks og dumping av gruveavfall i norske fjorder. Det er vanskelig å forklare hvordan Norge har greid å kombinere pådriverrollen for Parisavtalen med åpning av nye områder for olje- og gassutvinning i sårbare nord. Det er trist å måtte avkrefte at oljefondet har trukket seg av kull, olje og gass. Riktignok er det inntatt i mandatet at oljefondet skal ut av kull, men som alle som har fulgt oljefondets arbeid tett vet, så er det langt fra slik at fondet ikke har noen kullinvesteringer igjen. Verst er det å forklare den politiske konteksten som gjør at Norges Banks forslag om å trekke fondet ut av olje og gass ligger an til å bli nedstemt på samme måte som Norges Banks forslag i 2015 om å utvide fondets muligheter til å investere i unotert infrastruktur."
Og i et felles innlegg i Dagbladet innledet Hege Skarrud (Spire), Beathe Øgård (SAIH), Embla Regine Mathisen (Changemaker), Are Shaw Vaage (Miljøagentene), Frøya Torvik (Latin-Amerikagruppene i Norge), Mina Vinje (Press), Martine Tønnesen (KrFU), Tobias Drevland Lund (Rød Ungdom), Guro Aasaren (Sosialistisk Ungdom), Hulda Holtvedt og Ola Eian (Grønn Ungdom) slik om "Norge vonde dilemmaer":
"Vi kjøper soya fra nedbrente regnskoger til norsk kraftfôr og fiskefôr. Vi øker våpensalget til land som kriger i Jemen, samtidig som vi gir over 300 millioner i bistand til samme land. Vi pumper opp olje og gass selv om FN sier det meste av den må ligge."
De konkluderte slik:
"Bare gjennom samstemt innsats kan vår generasjon se barna i øynene og si at vi gjorde alt vi kunne for dem. Og å løse store samstemthetsdilemmaer skjer ikke på dagen. Derfor må regjeringen slutte å bare snakke, og begynne å handle!"
Kanskje vil denne budsjetthøsten bidra til nettopp det?
KrF har vært en pådriver på dette området og når KrF nå, etter sitt veivalg sist fredag, skal forhandle med Den blågrønne regjeringen om en regjeringsutvidelse, kan det være duket for viktige fremskritt i arbeidet med oppfølging av Stortingets anmodning om en samstemthetsreform.
Sivilsamfunnet forventer et helhetlig opplegg for samstemthetsreform
Mens regjeringen i Sverige tok tak i arbeidet for en mer samstemt politikk for utvikling gjennom et omfattende forslag til politik för global utveckling allerede i 2003, så har arbeidet her hjemme gått tregt de siste 15 årene - både under Den rødgrønne regjeringen og Den blåblå regjeringen. Gjennom behandlingen av et representantforslag fra KrF i fjor vår sluttet imidlertid et flertall i Stortingets utenriks- og forsvarskomité seg til følgende merkand:
"Stortinget ber regjeringen legge fram for Stortinget et opplegg for en samstemthetsreform, der norsk politikk på relevante politikkområder gjøres mer i tråd med utviklingspolitiske målsettinger."
Da regjeringen Solberg i januar i år ble utvidet med Venstre og fikk egen utviklingsminister slo Jeløya-erklæringen fast at:
"Regjeringen vil føre en samstemt politikk for utvikling der FNs bærekraftsmål legges til grunn og ulike initiativ i størst mulig grad trekker i samme retning, i tråd med Stortingets behandling av Meld.St. 24 (2016 – 2017) Felles ansvar for felles fremtid."
Under en utviklingspolitisk spørretime i regi av Forum for utvikling og miljø (ForUM) i april varslet så landets nye utviklingsminister, Nikolai Astrup (H), at regjeringen hadde besluttet å opprette et samstemthetsforum med deltakere fra sivilsamfunn, akademika, fagorganisasjoner, næringslivet og flere departementer, slik regjeringen hadde varslet i Meld.St. 24 (2016 – 2017) Felles ansvar for felles fremtid. Samstemthetsforumet hadde sitt første møte i slutten av mai, 2 uker etter at Norad hadde lagt fram en evaluering som viste at mye kunne bli bedre i arbeidet med samstemtpolitikk. I Vårt Land innledet Anette Wilhelmsen i Norads evalueringsavdeling en kommentar om sentrale dilemma på dette politikkområdet slik:
"Dagens utviklingspolitiske debatt preges av en idé om at Norges og utviklingslandenes interesser i stor grad er sammenfallende. Det er ikke nødvendigvis riktig. En slik antakelse kan bidra til å tilsløre utviklingsdebatten."
Medlemmene i UDs samstemthetsforum bidro med innspill til regjeringens årlige rapport til Stortinget om samstemt politikk for bærekraftig utvikling, som UD i oktober la fram sammen med statsbudsjettet for 2019. Rapporten, som hadde fokus på arbeidet med oppfølging av Stortingets anmodning om en samstemthetsreform, fikk både ros og ris fra sivilsamfunnet.
- Regjeringen tar gode, men for få og uforpliktende steg mot det som kan bli en viktig reform, mente ForUM i en budsjettkommentar, mens Changemaker var skarpere i sin kommentar:
"Statsbudsjettet for 2019 viser at Noreg ikkje tørr å satse på ein politikk som er samstemt for utvikling. Budsjettet heng ikkje saman, då ein på ei side gjev pengar til fredsarbeid, men på ei anna tjener pengar på krig. Der ein på ei side gjev klimafinansiering, men på ei anna satsar på fossil energi. Der ein på ei side legg plaster på såra og prøver å hjelpe menneskjer å takle og motarbeide konsekvensane av urettferdige strukturar, men på den andre sida opprettheld dei same grunnleggjande årsakene til urett."
Etter en konsultasjon med sine medlemmer avga ForUM sitt høringsinnspill til Stortingets utenriks- og forsvarskomité 11. oktober, der de bl.a. foreslår følgende forslag til merknader fra komiteen:
“Stortinget ber regjeringen om å komme tilbake med et helhetlig opplegg for en samstemthetsreform innen utgangen av stortingssesjonen 2018-2019. En årlig stortingsmelding om regjeringens satsning på samstemt politikk for utvikling bør være del av en slik reform.”
Dette forslaget har også fått tilslutning fra RORG-samarbeidet i deres budsjettinnspill til komiteen. ForUM anmoder dessuten komiteen om å:
- Be regjeringen gjøre Samstemthetsforumet til et rådgivende organ for hele regjeringen.
- Be regjeringen gjøre sjekklisten obligatorisk for alle departementers politikkutvikling.
- Be regjeringen utarbeide en handlingsplan for hvordan bærekraftsmålene skal nås.
- Be regjeringen rapportere om samstemtheten i norsk politikk utenfor statsbudsjettet, gjerne i form av en egen stortingsmelding.
Statsbudsjettet, med regjeringens rapport om samstemt politikk for bærekraftig utvikling, ligger nå til behandling i Stortingets utenriks- og forsvarskomité, som etter planen skal avgi sin budsjettinnstilling 5. desember.
En gylden anledning for KrF til å få gjennomslag for samstemthetsreformen
KrF har vært en pådriver på dette området. Norads evaluering av samstemtpolitikken viste til at norske regjeringer har forpliktet seg til å arbeide for en mer samstemt politikk for utvikling ved en rekke anledninger, første gang i stortingsmelding nr. 35 (2003-2004, Felles kamp mot fattigdom. En helhetlig utviklingspolitikk. Denne ble lagt fram av daværende utviklingsminister Hilde Frafjord Johnson (KrF) i 2004 og pekte bl.a. på at:
"Fattigdom bekjempes ikke med bistand alene. Politiske endringer av internasjonale rammebetingelser og nasjonal politikk er de primære endringsfaktorene. Næringsliv og sivilt samfunn må mobiliseres i kampen. Den norske utviklingspolitikken skal være helhetlig. Bekjempelse av fattigdom er et politisk fellesanliggende."
Da regjeringen Bondevik II gikk av etter Stortingsvalget i 2005 ble det imidlertid SVs Erik Solheim, som miljø- og utviklingsminister i regjeringen Stoltenberg II, som fulgte opp dette gjennom å nedsette et utviklingsutvalg i 2006. Det er i år 10 år siden utvalget avga sin rapport, "Samstemt for utvikling? Hvordan en helhetlig norsk politikk kan bidra til utvikling i fattige land". Solheim kommenterte det den gang slik i et debattinnlegg i Dagbladet:
"Hvordan norsk politikk utenom bistanden kan bidra til utvikling i fattige deler av verden, har (...) ikke vært vurdert før. Det er på høy tid at vi gjør norsk utviklingspolitikk til noe mer enn et spørsmål om fordelingen av 22 milliarder bistandskroner."
I oppfølging av denne ble det innført en ordning med årlige rapporter til Stortinget om samstemt politikk for utvikling og daværende utenriksminister Jonas Gahr Støre (Ap) sa i 2011 at Solheim hadde "gjort mer for å realitetsorientere norsk bistand enn noen gang i norsk bistands historie" og støttet det fullt og helt. Likevel ble det ingen helhjertet oppfølging fra Den rødgrønne regjeringen. Dette endret seg ikke under Den blåblå regjeringen, til tross for at en mer samstemt politikk for utvikling ble nedfelt i regjeringserklæringen høsten 2014 og skulle settes ut i livet ved at utviklingspolitikken ble lagt inn under utenriksministeren. Konklusjonen i gjentatte skyggerapporter fra Kirkens Nødhjelp om skiftende norske regjeringers innsats i samstemtpolitikken har hele tiden vært den samme: mer ustemt enn samstemt.
ForUM kalte det "en spe start på en samstemthetsreform" da regjeringen i oktober la fram statsbudsjettet for 2019. Når KrF nå, etter sitt veivalg sist fredag, skal forhandle med Den blågrønne regjeringen om en regjeringsutvidelse og Stortinget skal behandle regjeringens budsjett for 2019, kan det være en gylden anledning til å sikre et helhetlig opplegg for en samstemthetsreform, slik et samlet norsk sivilsamfunnet nå etterlyser.
_________________________________________
Aktuelle lenker:
- Rapport til Stortinget om Samstemt politikk for bærekraftig utvikling 2018, vedlegg 10 til Prop. 1S (vedr. UD) 08.10.2018
- En spe start på en samstemthetsreform? ForUM 08.10.2018
- Changemakers kommentarer til statsbudsjettet for 2019. Changemaker 11.10.2018
- Samstemthetreform. samlesider om aktuelt tema fra RORG-samarbeidet/Global
Tidligere dybdeartikler om samstemt politikk for utvikling fra RORG-samarbeidet / Global:
- Hvordan bør bistandsforvaltningen reformeres? 11.06.2018
- Fra blåblå ustemtpolitikk til blågrønn samstemtpolitikk? 22.05.2018
- Både bistands- og samstemthetsreform med egen utviklingsminister? 22.01.2018
- Gjeninnfør utviklingsministerposten! 12.01.2018
- Tid for blåblå utviklingsminister? 12.09.2017
- - Bærekraftsmålene betinger at vi har en samstemt utviklingspolitikk, 18.04.2017
- Evalueringer på gang: Er norsk politikk samstemt for utvikling? 03.03.2017
- Blir det samstemt politikk for FNs bærekraftsmål? 18.10.2016
- KrFs utviklingsmelding 2016. 29.09.2016
- - Samstemt politikk en forutsetning for Agenda 2030. 19.09.2016
- Norge i krig og fredsmekling. 29.08.2016
- - Norsk politikk mindre samstemt for utvikling. 18.08.2016
- KrF vil ha mer samstemt politikk for utvikling. 16.03.2016
- Veivalg i utenriks- og egeninteressepolitikken. 22.02.2016
- - Norsk utviklingspolitikk må bli mer samstemt. 14.12.2015
- Samstemt politikk for utvikling - nye initiativer i Danmark og Sverige. 16.09.2015
- - Hva driver en ustemt politikk for utvikling? 21.08.2015
- På tide med én utviklingspolitikk for hele regjeringen? 20.04.2015
- Taktskifte for samstemt politikk for utvikling? 20.10.2014
- Danmark med plan for samstemtpolitikken. 23.06.2014
- - Hvor er samstemtdirigenten? 28.02.2014
- Hvordan vil Brende styrke samstemtpolitikken? 07.02.2014
- Samstemt Angola-politikk, Børge Brende? 05.12.2013
- Ny giv for samstemtpolitikken også i Norge? 29.11.2013
- På vei mot blåblå samstemt politikk for utvikling? 16.10.2013
- Hva Norge kan være i verden. 11.06.2013
- Ny giv for samstemtpolitikken i Europa? 14.05.2012
- Utviklingsbudsjettet og -politikken 2012+. 16.12.2011
- - Norge i front i samstemtpolitikken. 05.12.2011
- Samstemt eller ustemt for utvikling? 13.10.2011
- Samstemt utviklingspolitikk i 2011? 24.01.2011
- Stortinget om utenriksbudsjettet for 2011. 06.12.2010
- Et samstemt Europa for utvikling? 23.11.2010
- Samstemt for utvikling - i Norge som i Sverige? 13.10.2010
- Bistandsbudsjettet 2011 og samstemthet. 05.10.2010
- Norge i verden - mellom verdier og interesser, rorg.no 15.01.10
- Utviklingspolitikk - hjemme og ute. 05.06.2009
- Oljefondsetikken - framtidsrettet eller "nytale"? 06.05.2009
- Norsk utenrikspolitikk mellom interesser og idealer. 18.03.2009
- Utviklingspolitikk - mer enn fordeling av bistandsmilliarder! 15.09.2008
- Viktig utviklingsutvalg - uten deltakelse fra de det gjelder. 21.12.2006
Budsjettinnspill fra sivilsamfunnet til Stortinget vedr. samstemthetsreform:
- RORG-samarbeidets innspill til statsbudsjettet for 2019. RORG-samarbeidet
- ForUMs politiske innspill til statsbudsjettet. ForUM
Medieklipp og -debatt:
- Pinlig å være norsk i California. Kronikk av Beate Sjåfjell (professor ved UiO og NTNU) i Dagsavisen (nye meninger) 01.11.2018
Det er pinlig å måtte fortelle om norsk oppdrettslaks og dumping av gruveavfall i norske fjorder. Det er vanskelig å forklare hvordan Norge har greid å kombinere pådriverrollen for Parisavtalen med åpning av nye områder for olje- og gassutvinning i sårbare nord. Det er trist å måtte avkrefte at oljefondet har trukket seg av kull, olje og gass. Riktignok er det inntatt i mandatet at oljefondet skal ut av kull, men som alle som har fulgt oljefondets arbeid tett vet, så er det langt fra slik at fondet ikke har noen kullinvesteringer igjen. - Dette er Norges vonde dilemmaer. Kommentar fra ti norske organisasjoner i Dagbladet 30.10.2018
Vi kjøper soya fra nedbrente regnskoger til norsk kraftfôr og fiskefôr. Vi øker våpensalget til land som kriger i Jemen, samtidig som vi gir over 300 millioner i bistand til samme land. Vi pumper opp olje og gass selv om FN sier det meste av den må ligge.
Medieklipp og -debatt i forbindelse med Norges delegasjon til Kina 2018:
- Kina fikk kraftig kritikk for internering av uigurer under FN-møte. Dagsavisen (NTB) 07.11.2018
Kina måtte tirsdag svare på spørsmål om den massive interneringen av uigurer under et møte i FNs menneskerettighetsråd. - Tirsdag gikk Kina opp til FN-eksamen. Norges spørsmål om menneskerettigheter slaktes av Human Rights Watch. Aftenposten 07.11.2018
– Den umiddelbare reaksjonen min egner seg ikke på trykk, sier Sophie Richardson, Kina-sjef i Human Rights Watch. - Menneskelig ingeniørkunst. Kommentar av Morten Strand i Dagbladet 30.10.2018
Vi kjenner igjen lusa på gangen. Først benektelsen: Nei, det er ingen interneringsleire for uighurene og andre muslimske folkeslag i Xinjiang-provinsen i Kina, som myndighetene sa da en FN-rapport som dokumenterte leirenes eksistens ble kjent i august. Så utskjelling, som av det norske pressekorpset som nylig fulgte kongeparet til Kina, og fikk kjeft av kinesisk UD for å være «besatt av menneskerettigheter». Så innrømmelsen når benektelsen ikke lenger er mulig, og en forklaring om at det dreier seg om «utdannings-sentra». Og så et frenetisk forsvar for de grove bruddene på menneskerettighetene som Kina er skyldig i, i sin nord-vestlige, tradisjonelt muslimske, provins. - Marine Harvest får drahjelp av Jack Ma i Kina. NRK nyheter (NTB) 18.10.2018
Marine Harvest har landet en avtale med det kinesiske gigantselskapet Alibaba og Jack Ma. Sammen skal de levere norsk laks direkte til kinesiske forbrukere. - Kong Harald går i bresjen for den norske menneskerettighetsdialogen med Kina. Det er viktig og riktig. Kommentar av visepresident på Stortinget Abid Raja (V) i Aftenposten 18.10.2018
Økonomiske interesser kan ikke få forrang for menneskerettigheter i dialogen med Kina, eller noen andre land. Min erfaring fra besøket til Kina er at kinesiske myndigheter er opptatt av den kritikken de mottar internasjonalt, og at de ikke ønsker det tapet av omdømme som en slik kritikk fører med seg. Derfor har Norge og andre mindre land større innflytelse på slike spørsmål enn vi kanskje selv tar inn over oss. - Nok en kontraktfest for norske selskaper i Kina. DN (NTB) 18.10.2018
Kongsberg Gruppen, DNV GL og Jotun og flere andre norske selskaper signerte torsdag elleve nye kontrakter med kinesiske selskap i Shanghai. - Her møter Ingvil president Xi Jinping i Beijing. Sist møttes de hjemme hos henne - i 1979. Dagbladet 18.10.2018
- Det er en veldig snodig sak, sier statssekretær Ingvil Smines Tybring-Gjedde (Frp). - Søreide tok ikke opp menneskerettigheter med Kinas president. VG (NTB) 17.10.2018
Utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) tok opp menneskerettigheter i politiske samtaler i Kina, men ikke under selve møtet med president Xi Jinping. - Kinesisk UD-topp: «Vi vil ikke akseptere at vestlige land prøver å belære Kina.» Aftenposten 17.10.2018
Menneskerettighetene ble ikke et tema da kong Harald og president Xi Jinping møttes i Beijing på tirsdag. - Kina bør presses hardere. Lederkommentar i Aftenposten 17.10.2018
USAs underminering av det globale frihandelsregimet har gjort Kina til en naturlig alliert for alle som vil redde det. Dessuten sies det ofte at et godt forhold til Kina, er en forutsetning for å bedre menneskerettighetssituasjonen. Kun da kan man snakke med kineserne om menneskerettigheter, noe som er et punkt på programmet for de fleste offisielle besøk i landet, også det norske statsbesøket nå. Spørsmålet er likevel om slik «dialog» blir noe annet enn et fikenblad, en øvelse som skal få de vestlige lederne til å føle seg bedre, men som ikke har noen positive konsekvenser for de undertrykte i Kina. - Kinas utanriksdepartement ber norske journalistar opne augo. NRK nyheter 17.10.2018
Utanriksminister Søreide var nøgd med menneskerettsdialogen etter møte Kinas president. Utanfor møtelokala vart norske journalistar oppmoda til å ikkje sjå seg blind på menneskerettar. - Trumps handelskrig gir boost til norsk-kinesisk frihandelsavtale. ABC nyheter (NTB) 17.10.2018
Kina ivrer ekstra etter å lande en frihandelsavtale med Norge i lys av den bitre handelskrigen med USA. – Det kan bidra med litt varme, sier kinesisk UD-topp. - Kinesisk UD fikk nok: - Dere er besatt av menneskerettigheter. Dagbladet 17.10.2018
Menneskerettigheter var tema i møtene i Folkets store hall i dag, men ikke i møtet med president Xi. For kinesisk UD ble det uansett litt mye. - Xi Jinping takket ja til Kong Haralds invitasjon. NRK nyheter 17.10.2018
– Gjennom dette besøket fornyer vi det tradisjonsrike vennskapet mellom våre to land. Det sa Kinas president Xi Jinping da han møtte kongeparet i Beijing i dag. Kong Harald benyttet anledningen til å invitere Kinas president til Norge – og fikk ja. - I dag møter kongen den kinesiske presidenten for første gang etter isfronten. Hva betyr egentlig det? Aftenposten (forklart) 16.10.2018
Kongeparet er på statsbesøk i Kina for første gang på 21 år. Det regnes som stort og viktig, men hvorfor er det så viktig for Norge å ha et godt forhold til Kina? - Kongeleg korreks. Lederkommentar i Bergens Tidende 16.10.2018
Kong Harald fortener støtte for å ta opp menneskerettar med kinesarane. - Norske diplomater mener Kina strammer grepet. ABC nyheter (NTB) 16.10.2018
Norske diplomater tegner et dystert bilde av menneskerettssituasjonen i Kina og mener at myndighetene på flere områder har strammet grepet. - Kongen med miljøadvarsel fra Beijing: - Dette er framtida om vi ikke er forsiktige. Dagbladet 16.10.2018
Det norske kongeparet på statsbesøk fikk oppleve et av Beijings beryktede kjennetegn: Den forurensede smogen. - Avtalebonanza i Beijing – 24 nye samarbeid mellom Kina og Norge. Aftenposten (NTB) 16.10.2018
Norske storselskap som DNV GL, DNB og Kongsberg Gruppen skrev alle under på nye avtaler med kinesiske partnere under en seremoni i Beijing tirsdag. - – Xi Jinping har ikke skapt en personlighetskult. Vår kjærlighet til ham kommer rett fra hjertet. Aftenposten 16.10.2018
Persondyrkelsen av Kinas president har nådd kokepunktet. Når Xi Jinping tirsdag møter kong Harald i Beijing, er det som den mektigste kinesiske lederen siden Mao Zedong. - Norge og Kina inngår tre nye avtaler. Aftenposten (NTB) 16.10.2018
Idrett, handel og forskning er temaet i de tre bilaterale avtalene som skal signeres når kongen og norske statsråder møter Kinas president Xi Jinping tirsdag. - Søreide om kongens interneringskommentar: - Tror ikke han mente det bokstavelig. Dagbladet 15.10.2018
Det er utenriksminister Ine Eriksen Søreides forklaring på at kongen ikke var gjort kjent med masseinterneringen i naboprovinsen. - Amerikanske politikere vil ta vinter-OL i 2022 fra kineserne for brudd på menneskerettighetene. Samtidig knytter Norge stadig tettere bånd til Kina. Aftenposten 15.10.2018
– Vi må huske at dette er en av de ledende økonomiene i verden. Toget går hvis vi ikke er på stasjonen når toget forlater stasjonen, sier kong Harald til Aftenposten. - Her lå Kinas svar på Dødehavsrullene skjult i 700 år før de ble solgt billig til utlendinger. Nå vil kineserne ha dem tilbake. Aftenposten 15.10.2018
Helt siden 1985 har dronning Sonja drømt om å se veggmaleriene i grottene utenfor Dunhuang. Lørdag fikk hun ønsket sitt oppfylt. - Kina ønsker flere møter om menneskerettigheter, ifølge Søreide. ABC nyheter (NTB) 15.10.2018
Utenriksminister Ine Eriksen Søreide (H) synes ikke det er vanskelig å ta opp menneskerettigheter med Kina. Begge land ønsker flere møter om temaet, hevder hun. - Skuffende, Søreide. Lederkommentar i VG 15.10.2018
Kong Harald var forbilledlig klar i sin tale da han i helgen møtte norsk presse i forbindelse med det pågående statsbesøket i Kina. Kongen sa at han kom til å ta opp menneskerettigheter med de kinesiske myndighetene. Dette er helt andre toner enn da Stortingets utenriks- og forsvarskomité i september besøkte Kina for første gang siden de diplomatiske forbindelsene ble normalisert. - Kongen slo et slag for velferdsstaten i Beijing. Aftenposten 15.10.2018
– Noen synes at gode velferdssystemer bare er en utgift, men egentlig er det en investering, sa kong Harald da han talte til forskere og studenter i Beijing. - Frihandelsavtale med Kina tidligst klar til neste år. Nettavisen (NTB) 15.10.2018
Norge og Kina blir ikke enige om en frihandelsavtale i år, ifølge næringsminister Torbjørn Røe Isaksen (H) – som likevel er fornøyd med framgangen. - Amnesty: Gledelig og offensivt fra kongen. NRK nyheter 14.10.2018
Generalsekretær John Peder Egenæs i Amnesty er glad for at kong Harald sier han vil ta opp menneskerettighetsspørsmålet under sitt statsbesøk til Kina. - – Kineserne er godt kjent med vår bekymring. NRK nyheter 14.10.2018
Utenriksminister Ine Eriksen Søreide sier det blir naturlig å snakke om menneskerettigheter når hun møter kinesiske myndigheter. - Kongen i Kina: – Vil ta opp menneskerettigheter. NRK nyheter 13.10.2018
Kong Harald sier Kina har hatt økonomisk framgang, men at det fortsatt er en vei å gå med menneskerettighetene. – Vi kommer til å ha en dialog med Kina om dette, sier han. - Kong Harald vil ta opp menneskerettigheter med Kina, men advarer mot å bli stående igjen på perrongen. Dagbladet 13.10.2018
- Vi må huske at dette er, og kommer til å bli en av verdens ledende økonomier, sier kong Harald da han møtte pressen på statsbesøk i Kina. - Disse solanleggene gir håp om grønn revolusjon. Men satelittbilder avslører den dystre sannheten. Dagbladet 13.10.2018
Det første stedet Kinas myndigheter ville ta med seg det norske kongeparet på statsbesøk, var til solkraftanlegget i Dunhuan. - Kongen er fremme i Kina: – Norge er på salgsturné. NRK nyheter 13.10.2018
Kongeparet er ankommet Kina med flere hundre politikere og næringslivstopper på slep. Det er 21 år siden sist statsbesøk til Midtens rike. – Nå er det viktig at ikke menneskerettighetene drukner i kommersielle interesser, sier Amnesty. - Kineserne viste kongeparet prestisjeprosjekt. ABC nyheter (NTB) 12.10.2018
Det norske kongeparet fikk torsdag se det gigantiske solkraftverket kinesiske myndigheter har bygget i Dunhuang. - Kina og klima: Norge kan bli viktig støttespiller. ABC nyheter (NTB) 12.10.2018
Klimaproblemene løses ikke uten Kina, påpeker professor i Kina-studier Mette Halskov Hansen. Hun tror Norge kan bli en god alliert i arbeidet. - I seks år vandret Norge i den kinesiske ørkenen. Kongeparet markerer normaliseringen med ørkenbesøk. Aftenposten 12.10.2018
Med tidenes største næringslivsdelegasjon på slep skal kongeparet sette fart på Kina-handelen. Men først ventet en myk landing ved sanddynene i Gobi-ørkenen. - Kong Haralds tale. Kommentar av John Peder Egenæs (Amnesty Norge) i Dagsavisen (nye meninger) 12.10.2018
Søndag møter kong Harald den kinesiske presidenten. Vi drømmer om at kongen holder denne talen. - Muslimer tynes hardt. Klassekampen 12.10.2018
Den tøffe menneskerettssituasjonen danner et dystert bakteppe for det topptunge norske statsbesøket til Kina. Ikke minst gjelder det muslimer i Xinjiang-provinsen. - Norske politikere kan og bør utfordre Kinas ledere. Ydmykhet kan gagne dialogen. Kronikk av Henning Kristoffersen (sosialantropolog) i Aftenposten 11.10.2018
Kina er i ferd med å bli verdens økonomiske sentrum, og kommer i de neste tiårene til å prege den globale utviklingen i langt større grad enn i de foregående tiårene. Kongeparet, utenriksministeren og resten av det norske følget møter et stadig mer selvsikkert Kina. Det er mye å bli imponert over. «Normaliseringsavtalen» var nødvendig for å gjenåpne den politiske dialogen mellom Norge og Kina, men den trenger ikke å begrense denne dialogen. - Norge drar til Kina for å gjøre seg fet. Kommentar av Torbjørn Færøvik (Kina-kjenner) i Aftenposten 11.10.2018
Norske politikere forteller oss at de har et ønske om å forandre Kina ved hjelp av handel og dialog. Hittil kan de ikke vise til ett eneste resultat. Derimot ser vi at Kina har klart å forandre norske politikere. De er blitt vagere og reddere, og hver gang noen utfordrer dem til å si noe fornuftig om diktaturet, virker det som om de tygger på en stor deigklump. - Statsbesøket i Kina: – Norge viser godvilje. ABC nyheter (NTB) 11.10.2018
– Norge har respondert på relativt kort tid etter invitasjonen, noe jeg tror er for å markere at vi er tilbake i posisjon for å utvikle samarbeidet med Kina. Det er fortsatt Norge som viser godvilje, sier Kina-forsker Hans Jørgen Gåsemyr ved NUPI og universitetene i Oslo og Bergen til NTB. - Skandale om uigurenes situasjon ikke tas opp av den norske delegasjonen. Kronikk av Harald Bøckman (medlem av Norsk PEN) i Aftenposten 10.10.2018
Det vil være et nederlag overfor kinesisk maktarroganse om man ikke gir klart uttrykk for det vi står for. - Kong Harald og dronning Sonja vender torsdag tilbake til Kina for fjerde gang. Aftenposten 09.10.2018
De har vært tettere på landets nære historie enn man kanskje skulle tro. - Hva skal Kina gjøre nå? Kommentar av Torbjørn Færøvik (Kina-kjenner) i Dagsavisen (nye meninger) 09.10.2018
Forholdet har surnet mellom USA og Kina. Flere av Kinas naboland begynner også å få nok. Det ser ikke ut til å rokke Kinas ledere, ennå. - Det offisielle Norge drar til Kina. Dagsnytt 18, NRK Radio P2 05.10.2018
- Første statsbesøk på 21 år:– Norsk næringsliv drar på salgsturné med kongen. NRK nyheter 05.10.2018
– Det er viktig at ikke menneskerettighetsbruddene drukner i lakseindustrien, sier John Peder Egenæs, generalsekretær i Amnesty Norge. Om en uke sender Norge flere titalls toppolitikere, hundrevis av byråkrater og over 300 næringslivstopper til Kina. I spissen av delegasjonen står kongeparet.
UDs budsjettproposisjon om samstemt politikk for bærekraftig utvikling:
"Utenriks-, sikkerhets- og utviklingspolitikk glir stadig mer inn i hverandre. Det er viktig å føre en samstemt politikk, slik at bredden i Regjeringens arbeid bidrar best mulig til å nå bærekraftsmålene. Utenriksdepartementet har derfor nært samarbeid med de andre departementene i politikkutøvelsen, og har i 2018 etablert et samstemthetsforum som bringer sammen relevante departementer, næringsliv, akademia og sivilsamfunnsorganisasjoner.
Utenrikspolitikken blir stadig viktigere for ivaretakelsen av norske interesser. Det er avgjørende å styrke de områdene som betyr aller mest – Norges sikkerhet, frihet, økonomi og velferd. Samtidig skal det slås ring om verdiene som ligger til grunn for det norske samfunnet. Norge er et av verdens mest velstående land, og har både et ansvar for, og egeninteresse i, å bidra til å bekjempe fattigdom globalt. Forutsetningen for alt dette er imidlertid at den globale orden som regulerer forholdet mellom land, fungerer."