Verdensbilder i endring: Radi-Aid og Why Poverty?
Med videoen "Africa for Norway" har SAIH og OD lykkes enormt med et kritisk fokus på veldedighetskonsertenes vrengebilder av Afrika. Samtidig starter den internasjonale storsatsningen "Why Poverty?" (Hvorfor fattigdom?) på TV-stasjoner verden over. Med et kritisk tilbakeblikk på "Live Aid" vil den få oss til å stille nye spørsmål om fattigdom, som dette: Hvor mye profitt er rettferdig?
Linker oppdatert: Tirsdag 18. desember 2012
- Møt Radi-Aid: En kampanje som ber deg sende dine radiatorer til forfrosne nordmenn - og tenke igjennom fattigdomspornografi på nytt. Slik innleder Katie McDonough sin omtale i det progressive og liberale nettmagasinet Salon (les mer her) av kampanjen "Africa for Norway". Kampanjen er utviklet av Studentenes og akademikernes internasjonale hjelpefond (SAIH) og Operasjon Dagsverk (OD) i samarbeid med partnere i Sør-Afrika. Etter omtale på BBC Africa (se her) har videoen (se her) fått enorm oppmerksomhet og blant annet blitt kåret til ukens video av Al-Jazeera (les mer her). Anja Bakken Riise i SAIH forklarer poenget slik overfor Dagsavisen (les mer her):
"Poenget er ikke å harselere med at vesten samler inn penger til et godt formål, men heller feiltolkingen av et problem og forenklede løsninger på problemet."
Ikke bare har videoen blitt berømmet her hjemme av både utviklingsminister Heikki Holmås (SV) og Morten Høglund (Frp), men den har i løpet av en drøy uke fått omtale på BBC og en rekke nasjonale og andre medier verden over (se oversikt her) og blitt sett av over én million mennesker i hele verden.
En nettundersøkelse startet av nettavisen Huffington Post viser at et overveldende flertall av deres lesere mener at kritikken fra "Radi-Aid" er riktig og at de fleste innsamlingaksjoner er basert på utnyttelse av stereotypier (les mer her), noe kampanjen ønsker å bekjempe (les mer her). Vil kampanjen virke? McDonough i Salon konkluderer slik i sin kommentar (les mer her):
"Radi-Aid er kanskje en parodi, men det betyr ikke at det ikke vil kunne få en virkelig effekt. Sakte bidrar kampanjer som dette (og andre som Mama Hope) til at fattigdomspornografi skiftes ut med mer autentiske og ærlige tilnærminger til samarbeid og globalt påvirkningsarbeid."
Og storsatsingen "Why Poverty?", som starter i disse dager, er et eksempel på nettopp dét.
Hvorfor fattigdom?
Mens innsamlingsaksjoner og kjendisers veldedighetsaksjoner til inntekt for de fattige oppfordrer oss til å gi (se f.eks. Stavangers bidrag til Live Aid 1985 her), så oppfordrer "Why Poverty?" (Hvorfor fattigdom?) oss til å stille spørsmål. En rekke dokumentarprogrammer om internasjonale utviklingsspørsmål, som også vil bli sendt på NRK2 denne uka (les mer her), vil med et kritisk tilbakeblikk på blant annet rockestjernenes Live Aid (se her) gi seerene innblikk i komplekse sammenhenger. En av videoene på kampanjens nettsted har for eksempel fått tittelen "Å stjele Afrika" og spør: Hvor mye profitt er rettferdig? (se her).
Dette er et spørsmål som også hører hjemme i den norske debatten om samstemt politikk for utvikling (les mer her), der regjeringen i årets rapport om dette har valgt å belyse "hvordan regjeringen gjennom reguleringer og retningslinjer for norsk internasjonalt næringsliv også ivaretar norske mål for økonomisk og sosial utvikling i utviklingsland – altså hvor samstemt næringspolitikken er med utviklingspolitikken" (les her). Statssekretær Arvinn Gadgil (SV) i det norske utenriksdepartementet var da også blant de få utvalgte som ble invitert av BBC til åpningsdebatten på lørdag med blant andre Storbritannias tidligere statsminister Tony Blair og den indiske grasrotaktivisten Wandana Shiva. Han fikk, ikke overraskende, blant annet spørsmål om fordelingspolitikk (hør debatten her).
- Jeg havnet midt mellom grasrota og globalpolitikeren, det er et godt sted for Norge å sitte, sa en fornøyd Gadgil til VG etter debatten (les mer her).
- Hysterisk morsom parodi på fattigdomsporno
Kritikken av veldedighetskonserter og innsamlinger til fordel for fattige er på ingen måte ny. Allerede for ti år siden tok den britiske volontørorganisasjonen VSO ett oppgjør med Live Aid i rapporten "The Live Aid Legacy" (last ned her). I forordet skrev VSO-leder Mark Golding blant annet:
"Vi har tatt del i en innviklet dans som har ofret det langsiktige arbeidet for å bygge balanserte synspunkter til fordel for kortsiktig vinning i pengeinnsamling og egenprofilering."
Her hjemme er SAIH og OD blant de norske organisasjonene som har fremmet tilsvarende kritiske synspunkter, blant i forbindelse med debatten om den årlige TV-aksjonen på NRK (les mer her). "Vårt bilde av Sør" var tittelen på SAIHs kampanje i 2007 (les mer her) og i en kommentar til TV-aksjonen i ukeavisa Ny Tid i februar 2008 innledet informasjonsrådgiver Sindre Olav Edland-Gryt slik (les mer her):
"TV-aksjonens bildebruk er ikke til Afrikas beste, snarere et hinder for langsiktig utvikling."
- Folk er lei av at det er en så forenklet fremstilling av det som foregår i afrikanske land, og det føles litt godt å le av det, sier nå Edland-Gryt til Aftenposten i en kommentar til "Africa for Norway" (les mer her). Kanskje ligger også forklaringen på den enorme interessen for videoen i nettopp dette, slik oppfordringen fra Ariel Schwartz på nettsidene til Scientific American kan tyde på (les mer her):
"Africa for Norway: Se denne hysterisk morsomme parodien på fattigdomspornografi."
Morsom er også den parodien på en kritisk bistandsdebatt som NUPI-forsker Øyvind Eggen startet med et innlegg på Facebook og har delt på sin blogg "Innvikling" (les mer her), men om videoen vil påvirke framtidige TV-aksjoner på NRK gjenstår å se.
En verden snudd på hodet
- Vänder på bilden av Afrika, er tittelen på omtalen av "Radi-Aid" på nettsidene til Svensk TV (svt), som utdyper endringene slik (les mer her):
"Vår bild av Afrika är svält, krig, aids och diktatur. Sedan länge har bilderna av armod och nöd bränts in i våra näthinnor och blivit synonyma med en hel kontinent. Under tiden har stora delar av Afrika genomgått en radikal förändring. Medelklassen är på frammarsch på många håll, särskilt söder om Sahara."
Når videoen har slått an slik den har, kan det kanskje også skyldes at videoen speiler en verden snudd på hodet: økonomisk vekst i Afrika og fremvoksende økonomier i Sør og Øst, mens deler av Europa er hardt rammet av økonomisk krise.
- Sosial krise, massearbeidsløshet og unge mennesker uten håp produserer hat og intoleranse i Europa, skrev statssekretær Torgeir Larsen i en kronikk i Dagbladet denne uka (les mer her) og sist helg kunne Aftenposten fortelle at "portugisere rømmer til sine gamle kolonier" (les mer her). Om ikke tiltak som Radi-Aid og Why Poverty? vinner fram med ny forståelse av hva som hemmer og fremmer utvikling vil kanskje framtidens barneoppdragelse rundt kjøkkenbordene i Afrika snu opp-ned på verden slik:
"Spis maten din! Tenk på de sultne barna i Europa!"
Aktuelle lenker:
- Radi-Aid: African for Norway, kampanjeside med video (SAIH og OD)
- Mediedekning av "Africa for Norway", oversikt på kampanjesidene
- Turning the tables using the snowball effect (Norwegian style), SAIH-blogg 18.12.12
- Radi-aid, Operasjon Dagsverk 19.11.12
- Afrika nå - en sak har alltid flere sider, SAIHs kampanjesider 2007
- Aid spoof video opts for gentle approach, Development Today 23.11.12
Talk about value for money. Measured in hits on social media, the Africa for Norway video is likely the best NOK 99,000 Norad has ever spent.
Medieklipp og -debatt i Norge:
- Fordeling mot fattigdom, kronikk av Heikki Holmås på nrk-ytring 03.12.12
NRK har fortjenstefullt satt søkelyset på fattigdom i programserien «Hvorfor fattigdom», som avsluttes i dag. Regjeringen har utviklet en treffsikker politikk i kampen mot fattigdom, der hovedbudskapet er rettferdig fordeling, skriver utviklingsminister Heikki Holmås (SV). - Hvem skal ut?, debatt av Ragnhild Olaussen i Dagsavisen (nye meninger) 01.12.12
Kristian Meisingset i Minerva irriterer seg over at SAIH og OD som har laget braksuksessen RadiAid, ikke følger opp bistandskritikken med å peke på hva som skal kuttes når de først er kule nok til å konstatere at gammeldags bistand er gammeldags. - Mer penger, mer penger, mer penger, kommentar av Kristian Meisingset i Dagsavisen (nye meninger) 30.11.12
«Ahhh,» tenkte jeg da Radi-Aid kom. Det var det jeg visste: De trenger ikke hjelp. 30 milliarder spart. Så fint. Men jeg tok visst feil. - Radiatorbistand? Nei takk, debatt av Øyvind Eggen og Halvard Leira i Aftenposten 30.11.12
Gi en mann en radiator, og han er varm til strømmen går. Lær en mann å hugge ved, og han er varm hele vinteren. - En hjelpende radiator, Mads A. Danielsen (20) på Si;D i Aftenposten 28.11.12
Det er inspirerende at norske og sørafrikanske ungdommer sammen har skapt en aksjon som når ut til millioner av mennesker. Men bak latteren og ironien, hva er det de egentlig prøver å si? - Radiatorhjelpen, kommentar av Anja Bakken Rise og Steffen Mio Kristiansen i Dagsavisen (nye meninger) 23.11.12
Norge - et kaldt og fryktelig sted, hvor postmannen ikke når fram fordi bakken er isete og vinden holder på å ta ham. Landet er dekt av snø, og folk fryser. Skikkelig. Nordmenn ser ut til å trenge hjelp fra Afrika. - Norsk studentvideo om nødhjelp til Norge går verden rundt, Aftenposten 21.11.12
Den isende kulden dreper også. Gi en radiator og spre litt varme, er oppfordringen til Afrika i ny musikkvideo som angriper villedende informasjon om kontinentet. - Verden ser norsk B and Aid-parodi, Dagsavisen 21.11.12
På få dager har «Africa For Norway» videoen spredt seg verden over og blitt omtalt av verdens største medieorganisasjoner. Bak står norske studenters hjelpeorganisasjon. - «Hjelp frysende nordmenn», Vårt Land 20.11.12
Afrikanere går mann av huse for å hjelpe nordmenn i vinterkulda – i en parodi av en video. - Afrika vil hjelpe Norge, Dagsavisen 20.11.12
Afrikanere som samler inn varmeovner til forfrosne nordmenn? YouTube-hiten vil tvinge oss til å tenke annerledes. - Afrika vil gi varme til iskalde Norge, ABC Nyheter 16.11.12
– I Norge fryser barna, derfor er det på tide at vi bryr oss! Vi vil samle radiatorene våre og sende dem til Norge for å spre litt varme, synger de afrikanske artistene i musikkvideoen med det treffende navnet «Africa for Norway». - Nå lager Afrika innsamlingsaksjon for «stakkars» Norge, Dagbladet 16.11.12
Betaler endelig tilbake for all u-hjelpen.
Tidligere saker på rorg.no:
- Bistandsbransjens definisjonsmakt, rorg.no 29.08.11
- Utenriksjournalistikken - organisasjonenes rolle og potensial, rorg.no 11.05.11
- Bøssebærere og/eller meningsbærere?, rorg.no 27.10.10
- Fotball-VM med nye bilder av Afrika?, rorg.no 14.06.10
- TV-aksjon i godhetsregimets vold, rorg.no 21.10.09
- TV-aksjonen med "fordummende stereotypier av verden", rorg.no 27.12.08
- NRK og TV-aksjonen - til gagn for utvikling?, rorg.no 07.04.08
- Verden skapes hjemmefra, rorg.no 26.02.08
- Nye bilder av Afrika?, rorg.no 25.10.07
- "Snobb snyltet på sultende folk", rorg.no 08.05.07
- Våre bilder av Sør: Arven fra "Live Aid", rorg.no 09.01.02
Internasjonale medier om "Africa for Norway":
"Africa for Norway: Se denne hysterisk morsomme parodien på fattigdomspornografi."
"I bedste Band-aid stil opfordrer en ny video alle til at donere radiatorer til det frysende norske folk. Videoen er båret af humor, men for den norske organisation ligger der også alvor bag aktionen: Man leger med tanken om, hvilket billede afrikanerne ville få af Norge, hvis "Africa for Norway"-videoen blev spredt overalt i Afrika."
"Dere som ser på fra utenfor Afrika kan meget vel ha et bilde av et kontinent herjet av konflikt, sykdom, korrupsjon, fattigdom og brutale diktaturer. Men denne negative stereotypien er et bilde som nå utfordres av en gruppe Sør-Afrikanske studenter - sammen med en bistandsorganisasjon i Norge."
"Husker dere Kony 2012, den NGO-videoen som slo alle virale rekorder tidligere i år? Den fikk all slags oppmerksomhet, en god del støtte, men også kritikk for sitt klisjéaktive portrertt av hjelpeløse afrikanere som er avhengige av vestlig og utenlandsk bistand. Her er en video som snur denne klisjéen på hodet. Produsert av en gruppe norske studenter og akademikere ber denne innsamlingsaksjonen afrikanere om å donere generøst og skaffe hjelp og støtte til desperate mennesker i Norge. Africa for Norway er ukens video hos oss."
"Møt Radi-Aid: En kampanje som ber deg sende dine radiatorer til forfrosne nordmenn - og tenke igjennom fattigdomspornografi på nytt."
"Ja, det er en godt utført satire. Og videoen 'Africa for Norway' setter søkelyset på den ubehadelige sannhet at størstedelen av innsamlingskampanjer for Afrika utnytter sterotypier ... i stor grad takket være media."
"Bare i tilfelle du skulle tro at dette er et isolert tilfelle av skandinavist brillianse, så gjorde nordmannen Magnus Bjørnson oss i dag oppmerksomme på artisten Morten Traaviks 'pimp my aidworker'-prosjekt, en liksom-innsamler for vestlige bistandsprosjekter."
Caitlin Chandler i The Guardian 19.11.12