Redskaper for evaluering og monitorering
Endret: Mandag 22. februar 2010
Agenda - opplegg for selvevaluering av opplysningstiltak
UD og Norad engasjerte i 2000 konsulentselskapet Agenda Utredning & Utvikling AS til å utvikle enkle opplegg for selvevaluering av opplysningsarbeidet til bruk i RORGene. Det ble i den forbindelse utviklet opplegg for selvevaluering av følgende typer virksomhet:
- Magasiner/publikasjoner, her kan du laste ned:
spørreskjema, kodebok og registreringsskjema - Brosjyrer, her kan du laste ned:
spørreskjema, kodebok og registreringsskjema - Studie- og veiledningsmateriell, her kan du laste ned:
spørreskjema, kodebok og registreringsskjema - Møter/konferanser, her kan du laste ned:
spørreskjema, kodebok og registreringsskjema - Utenlands- og studieturer, her kan du laste ned:
spørreskjema, kodebok og registreringsskjema - Internett, her kan du laste ned:
spørreskjema,
I tillegg til skjemaer og opplegg for ulike typer opplysningstiltak ble det laget et brukerdokument, med veiledning til bruk og bearbeiding av oppleggene:
- Selvevaluering av informasjonsvirksomheten i RORGene (doc), forslag til opplegg utarbeidet av Agenda Utredning og Utvikling AS, 2000
Dette brukerdokumentet gir også en innføring i utforming av spørsmål og svaralternativer etc, som kan være nyttig i forbindelse med evaluering og monitorering generelt.
Google Analytics
- og monitorering og måling av trafikk/bruk av nettsider
Internett er et viktig redskap i opplysningsarbeidet og monitorering og måling av trafikk på og bruk av organisasjonens nettsider kan vi viktige indikatorer på måloppnåelse i forbindelse med satsing på nett.
Grunnleggende viktig i forhold til resultater er selvsagt at innholdet er godt og relevant i forhold til målsettingene for Nord/Sør-informasjon, men dernest vil viktige indikatorer være hvor mange som bruker nettsidene? Hvem? Hvilke sider har mest treff? osv. Slike indikatorer kan underbygge at man når viktige målgrupper med relevant Nord/Sør-informasjon, men også gi nyttig informasjon som kan brukes til å gjøre nettsidene bedre.
For å monitorere og måle trafikk/bruk av egne nettsider kan man f.eks. benytte Google Analytics, som er gratis tilgjengelig. RORG-samarbeidet arrangerte kurs i bruk av google analytics i februar 2010 og hovedpunktet i presentasjonen til Svale Fossåskaret i Noop er tilgjengelig her.
Surveymonkey
- og andre redskaper for enkle spørreundersøkelser
For å få tilbakemelding fra deltakere, brukere, målgrupper og andre bruker eksterne konsultenter gjerne Questback, men det finnes også andre gratis eller betydelig rimeligere alternativer tilgjengelig, som SurveyMonkey eller Survey Console. Begge disse er lett tilgjengelige på nett, der de enkleste variantene er gratis, mens tilleggstjenester er tilgjengelig mot betaling.
RORG-samarbeidet arrangerte i februar 2010 et lunsjseminar der Magnus Bjørnsen fra Fellesrådet for Afrika kurset deltakerne i SurveyMonkey, som rent teknisk er raskt og enkelt å bruke.
Den viktigste jobben i forbindelse med spørreundersøkelser er det forarbeidet som må gjøres med å vurdere om og hvordan en spørreundersøkelse kan gi nyttige tilbakemeldinger og å utforme gode spørsmål på best mulig måte. Noe veiledning i den forbindelse kan du finne i Agendas brukerdokument (her).