Merknad i B.innst.S.nr.3 (2002-2003) - 5.12.02
For budsjettinstillingen i fulltekst, se B.innst.S.nr.3 (2002-2003)
Komiteens medlemmer fra Arbeiderpartiet viser til St.prp.nr.1 (2002-2003), Utenriksdepartementet, og forslaget fra Arbeiderpartiet i finansinnstillingen (jf Arbeiderpartiets alternative budsjettforslag).
Disse medlemmer viser til at budsjettavtalen som er inngått mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, innebærer en reduksjon i Utenriksdepartementets budsjett på 155 mill. kroner i forhold til det opprinnelige forslaget fra Regjeringen. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiets alternative opplegg i finansinnstillingen ville gitt totalt 28 mill. kroner mer til Utenriksdepartementets budsjett enn det Regjeringen foreslo.
Disse medlemmer viser til at arbeidet for å fremme demokrati og menneskerettigheter verden over står sentralt for Arbeiderpartiet. En rekke frivillige norske og internasjonale organisasjoner gjør en viktig innsats for fremme av menneskerettigheter. Disse medlemmer mener at Stiftelsen Menneskerettighetshuset, som omfatter fem menneskerettighetsorganisasjoner som arbeider med å overvåke, rapportere om og fremme menneskerettighetene, både nasjonalt og internasjonalt gjør et svært viktig arbeid. Deres viktigste virkemiddel er å styrke menneskerettighetsorganisasjoner gjennom etableringen av - og støtte til - lokale menneskerettighetshus rundt omkring i verden. Det er allerede etablert fem hus, og fem hus er under planlegging. For å kunne fortsette dette arbeidet, mener disse medlemmer at det er behov for å bevilge midler til Stiftelsen Menneskerettighetshuset, og mener derfor at bevilgningen til diverse tilskudd bør økes med 3 mill. kroner utover Regjeringens forslag (kap. 100 post 71). Disse medlemmer viser videre til komiteens merknader under kap. 163.
Disse medlemmer viser til at Utenriksdepartementet legger opp til en del endringer i utenriksrepresentasjonen. Det kan bli aktuelt å opprette ambassader i nye medlemsland i NATO der Norge ikke er representert, noen utenriksstasjoner foreslås nedlagt eller omdannet. Disse medlemmer viser til lang praksis der denne typen spørsmål normalt overlates til departementet. Disse medlemmer mener det bør bevilges 1 mill. kroner ut over Regjeringens opprinnelige forslag for bedre å kunne fremme norske politiske og økonomiske interesser i utlandet (kap. 101 post 1)
Disse medlemmer viser til at Regjeringen ikke legger opp til økte bevilgninger til profilering av Norge i utlandet. Bevilgningen til presse-, kultur- og informasjonsformål videreføres på samme nivå som i saldert budsjett 2002. Disse medlemmer viser til at Arbeiderpartiet over flere år nå har lagt opp til økte bevilgninger til dette formål. Disse medlemmer mener det bør bevilges 5 mill. kroner ut over Regjeringens opprinnelige forslag til dette formålet (kap. 115.70).
Disse medlemmer har merket seg at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet innebærer at posten som omfatter pliktige kontingenter til internasjonale organisasjoner som Norge er medlem av, reduseres med 20 mill. kroner.
Disse medlemmer vil bemerke at da Stortinget diskuterte Norges medlemskap i FNs sikkerhetsråd, ble det vektlagt at fredsarbeid i Afrika skulle være ett av tre prioriterte innsatsområder. Disse medlemmer ønsker at dette arbeidet skal fortsette også etter at Norges medlemskap i Sikkerhetsrådet opphører.
Disse medlemmer har merket seg at bevilgningen til ODA-godkjent bistand for 2003 er på 14,4 mrd. kroner og at dette utgjør 0,93 % av BNI. Disse medlemmer slutter seg til rammen for denne delen av budsjettet.
Når det gjelder innretningen på bistandsbudsjettet, har disse medlemmer merket seg at de utvalgte tematiske satsingsområdene i 2003-budsjettet er utdanning, helse, bekjempelse av hiv/aids, likestilling og kvinners rettigheter, godt styresett, handel og næringsutvikling, oppfølging av toppmøtet i Johannesburg, fredsbygging og humanitær bistand. Disse medlemmer viser til at dette langt på vei er en videreføring av tidligere regjeringers prioriterte områder. Disse medlemmer viser her til komiteens merknad om budsjettstrukturen. Disse medlemmer vil for øvrig komme tilbake til de mer overordnede vurderinger i forbindelse med statsrådens redegjørelse om utviklingspolitikken neste år.
Disse medlemmer viser til at Regjeringen foreslår å redusere regionbevilgningen til Midtøsten med ca 15 mill. kroner. Disse medlemmer viser til at situasjonen i Midtøsten er mer uavklart enn på lenge. Disse medlemmer vil derfor foreslå å øke regionbevilgningen til Midtøsten kap. 152 post 78 med 16 mill. kroner (jf kap. 163 post 71).
Disse medlemmer foreslår å redusere kap. 163 post 71 med 53 mill. kroner (jf tilsvarende økning på kap. 167 Flyktningetiltak i Norge og kap. 152 Bevilgning til Midtøsten).
Disse medlemmer viser til at Regjeringen foreslår å halvere antallet kvoteflyktninger til Norge. Disse medlemmer viser til Arbeiderpartiets forslag i Kommunalkomiteens innstilling, der det foreslås å opprettholde tallet overføringsflyktninger på 1.500. Disse medlemmer viser til retningslinjene fra OECD/DAC, hvor det går fram at visse utgifter knyttet til opphold av flyktninger i Norge klassifiseres som offisiell utviklingshjelp (ODA). I svar fra Finansdepartementet på spørsmål fra Arbeiderpartiet, vil merutgiftene over kap. 167 utgjøre 37 mill. kroner for å kunne opprettholde tallet på flyktninger på 1.500. Dette er samme grunnlag for bruk av bistand til flyktninger som Regjeringen bruker i sitt budsjett. I samsvar med forslag fra medlemmene fra Arbeiderpartiet i kommunalkomiteen, ønsker disse medlemmer å øke bevilgningene til dette formål med 37 mill. kroner (jf kap. 163 post 71).
Disse medlemmer viser til at Regjeringen i sitt budsjettforslag reduserer bevilgningen til atomsikkerhetstiltak, prosjektsamarbeidet med Russland/SUS og handlingsplanen for søkerlandene til EU med 19 mill. kroner. Etter budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet, reduseres denne posten med ytterligere 30 mill. kroner. Disse medlemmer mener at det er viktig å holde oppe aktivitetsnivået på disse områdene. Disse medlemmer ønsker derfor å øke bevilgningen til disse formålene med 19 mill. kroner ut over det opprinnelige forslaget fra Regjeringen (jf kap. 197.70). Disse medlemmer mener det bør legges stor vekt på tiltak innenfor helse- og sosialsektoren i det videre arbeidet.
Disse medlemmer har merket seg at budsjettavtalen mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet innebærer at forslaget om 5 mill. kroner til FNs arbeid for utbygging av den internasjonale strafferettspleien reverseres. Disse medlemmer mener det er viktig å vise vilje til å få på plass disse domstolene og at bevilgningen derfor bør opprettholdes.
Disse medlemmer viser for øvrig til sine merknader og forslag under de forskjellige budsjettkapitler og poster.
Endring i forhold til budsjettavtale (regj.partiene + Frp) (i mill. kroner) |
Endring i forhold til St.prp.nr.1 (2002-2003) | |
Utenriksstasjonene (kap. 101 post 1) | +1 | +1 |
Diverse tilskudd (kap. 100 post 71) | +3 | +3 |
Tilskudd til presse-, kultur- og informasjonsformål (kap. 115 post 70) | +5 | +5 |
Tilskudd til internasjonale organisasjoner (kap. 116 post 70) | +20 | +0 |
Regionbevilgning for Midtøsten (kap. 152 post 78) | +16 | +16 |
Humanitær bistand og menneskerettigheter (kap. 163 post 71) | -53 | -53 |
Flyktningetiltak i Norge, godkjent som utviklingshjelp (ODA) (kap. 167 post 21) | +37 | +37 |
Tilskudd til atomsikkerhetstiltak, prosjektsamarbeidet med Russland/SUS og handlingsplanen for søkerlandene til EU (kap. 197 post 70) | +49 | +19 |
Internasjonal strafferettspleie (kap. 198 post 70) | +5 | 0 |
SUM | +83 | +28 |
Disse medlemmer konstaterer at det ikke er flertall for Arbeiderpartiets forslag. Disse medlemmer konstaterer videre at rammen for budsjettet for Utenriksdepartementet er ytterligere redusert gjennom forliket mellom regjeringspartiene og Fremskrittspartiet. Gitt den reduserte rammen, vil disse medlemmer slutte seg til flertallets fordeling innenfor rammen.