Post: Storgata 11, 0155 Oslo   E-post: rorg@rorg.no

Internasjonale utviklingsspørsmål

Ressurssider fra RORG-Samarbeidet

Nyheter:

Bedre, men fremdeles puslete

Dette statsbudsjettet går museskritt i riktig miljøretning, men det reflekterer på ingen måte alvoret i klimaendringene. Framtiden i våre hender mener det er positivt at grunnavgiften på fyringsolje øker med 40 øre.
Fredag 05. oktober 2007

Pressemelding fra Framtiden i våre hender, 5.oktober 2007.

- Økt avgift oppmuntrer folk til enten å spare energi eller å bytte til andre energibærere, for eksempel bioenergi. Men fremdeles er fyringsoljeavgiften under halvparten av hva den er i Sverige, sier Guri Tajet informasjonsleder i Framtiden i våre hender. Hun trekker også fram at det er  positivt at regjeringen øker CO2-avgiften på innenriks flytrafikk.

- Avgiftsendringen er ikke større enn at  CO2-avgiften på en flytur fra Oslo til Bergen kun øker med 3 kroner – fra10,5 til 13,5. Det blir puslete hvis målet er å gjøre toget konkurransedyktig med flyet, fastslår Tajet. Framtiden i våre hender mener også det er riktig retning på dieselavgift, årsavgift og vrakpant, men er skuffet over at ikke kjøpsavgiftene legges om også denne gang. Bevilgningen til statens kvotekjøp økes fra 100 mill. til 500 mill. Framtiden i våre hender mener imidlertid at Norge, som lever av å ødelegge klimaet, burde vært klimanøytrale allerede nå.

- Betaling for utslippskutt i utviklingsland tilsvarende våre utslipp, ville kostet mellom 6 - 8 milliarder kroner. Det tilsvarer mindre enn én ukes vekst i Oljefondet, sier Tajet. Framtiden i våre hender er også kritiske til forurensningsrabatten som gis til industrien: Regjeringen foreslår å fjerne CO2-avgiften for fastlandsindustrien som omfattes av kvotesystemet, selv om denne skal få 80 % av kvotene gratis. Summen blir dramatisk reduserte kostnader for industriens CO2-utslipp

Jernbanenettet forvitrer også i 2008
En uavhengig utredning gjort for Jernbaneverket viser at fornyelsesbehovet (skinner og tekniske anlegg) er på 1 – 1,4 mrd hvert år fram til 2040. Årets bevilgning var på 660 millioner – altså bare halvparten av behovet.

- Det store problemet er at tidligere regjeringen har bevilget så skandaløst lite til jernbaneformål at selv en historisk satsing ikke er nok til å sikre fornuftig fornyelse og livskraftig drift på eksisterende baner, sier Tajet.

God bistandsprioritering
Framtiden i våre hender er glade for at mye av økningen i bistandsbudsjettet (480 millioner kroner) vil gå til miljø- og klimatiltak, men mener det er svakt at vi enda ikke er kommet opp i 1 prosent av BNI.

For flere kommentarer, ta kontakt med informasjonsleder Guri Tajet på tlf 92 83 72 04 eller forskningsleder Mekonnen Germiso, tlf. 95 20 28 34.


Redaktør: Arnfinn Nygaard
Sist oppdatert: 12. januar
Om disse sidene
Sidene er utarbeidet med økonomisk støtte fra NoradUtforming og publiseringsløsning fra Noop.