Post: Storgata 11, 0155 Oslo   E-post: rorg@rorg.no

Internasjonale utviklingsspørsmål

Ressurssider fra RORG-Samarbeidet

Del 1
10 trinn for å nå ut i skolen

For å strukturere arbeidet med å utvikle/tilpasse undervisningsopplegg og informasjonsmateriell til skolen kan du følge trinnene nedenfor.

  1. Definer læringsmål for undervisningsopplegget
  2. Definer hensikten
  3. Bestem innholdselementer
  4. Knytt opplegget opp til fagplan/læreplanmål
  5. Velg metode og læremidler
  6. Utform læremidlene
  7. Utarbeid lærerveiledning
  8. Test ut undervisningsopplegget
  9. Foreta eventuelle justeringer
  10. Legg strategi for å nå ut i skolen

Utvikling av nytt informasjonsmateriell /undervisningsopplegg.

Trinnenes hensikt er å hjelpe din organisasjon til å tenke rundt sentrale faktorer som er viktige i utarbeidelsen av materiell eller undervisningsopplegg som skal brukes i skolen. Det er viktig å være klar over at din organisasjon ikke ta stilling til alle disse faktorene, men at det mest sannsynlig vil bidra til at lærerne i større grad er villige til å ta skolemateriellet i bruk.

Tilpasning av eksisterende informasjonsmateriell /undervisningsopplegg.

Hvis din organisasjon allerede har utviklet et informasjonsmateriell, er du ferdig med trinn 6.

Da blir det viktig å tenke gjennom hvordan materiellet kan brukes i skolen og hva som skal til for å ta nettopp ditt materiell i bruk. Hovedjobben blir da å utvikle en lærerveiledning. For å gjøre det, vil det være til stor hjelp å gå gjennom de andre trinnene som en bevisstgjøringsprosess.

Bakerst i veiledningsmanualen følger et arbeidsverktøy som vil kunne brukes i arbeidet med de ulike trinnene. Der ligger også en egnet mal for selve lærerveiledningen.

Trinn 1: Definer læringsmål

Det alle første du må spørre deg selv og din organisasjon om er:

Hva ønsker vi at eleven skal sitte igjen med etter at han/hun har vært gjennom vårt skolemateriell?

Svaret på dette spørsmålet kalles læringsmål. Læringsmålene bør være så konkrete og forståelige som mulig, og bør ikke formuleres med mer enn 2-3 setninger. Læringsmålene bidrar til å skape retning for hva det er din organisasjon skal fokusere på.

Trinn 2: Definer hensikten

Deretter kan det være fornuftig å stille seg spørsmålet ”hvorfor skal elevene lære seg dette?” for å finne hensikten. Å besvare hensikt/formålspørsmål bidrar til at vi må reflektere over viktigheten av undervisningsmateriell for elevenes dannelse og utdannelse. Lærere er som regel opptatt av dette punktet.

Det er viktig at det er samsvar mellom læringsmål og hensikt med materiellet som utvikles! Hvis ikke det er samsvar her, må enten hensikt eller læringsmål endres.

Trinn 3: Bestem innholdselementer

Når du har funnet læringsmål og hensikt, kan du begynne å tenke rundt sentrale innholdselementer. Hva slags innhold kan bidra til at elevene når de læringsmålene som er satt opp? Gjør gjerne en idémyldring først og velg deretter ut de innholdselementene du mener er viktigst etterpå.

Trinn 4: Knytt opplegget opp til læreplan og fagplan

Når læringsmålene og innholdselementene er klare, er det på tide å begynne å lete etter et mål i læreplanen som kan treffe disse. Alle lærere må forholde seg til læreplanen når de underviser. Derfor kan det være lurt at du også gjør deg litt kjent med den. Det tar ikke lang tid, men det krever litt innsats. I løpet av 1 – 2 timer vil du ha fått et visst kjennskap.

For å knytte ditt undervisningsopplegg til læreplanen, kan du skumme raskt gjennom både generell del og aktuelle fagplaner. Mest sannsynlig vil du ikke finne læreplanmål som er identiske med dine læringsmål, men trolig en del overlappende innholdselementer. Poenget er at du skal finne mål i læreplanen som dine læringsmål kan være med å oppfylle.

For å titte i læreplanen eller søke etter stikkord i fagplanene, se www.utdanningsdirektoratet.no, klikk deg inn på læreplanen. Bruk søkefunksjonen. Eksempler på begreper du finner i læreplanen:

  • Bærekraftig utvikling: 10 x.
  • Minoriteter: 5 x.
  • Demokrati: 18 x.
  • Fattig: 2 x.
  • Rik: 2 x.
  • Globalt: 13 x.
  • Verden: 52 x.
  • Rasisme: 3 x.
  • FN: 3 x.
  • Menneskerettigheter: 4 x.

(Søket er gjort i L-97, da de nye læreplanene ferdigstilles i løpet av våren 2006)

Tenk også gjennom om opplegget du vil utvikle kan knyttes til en av de 5 ferdighetene som er viktige for alle fag og alle trinn: skriftlige, muntlige, lese, regne og digitale ferdigheter (etter hvert vil kanskje også sosiale ferdigheter bli innlemmet).

Se del 2 for mer informasjon om hva en læreplan er.

Trinn 5: Velg metode og læremidler

Nå har du trolig skaffet deg et relativt godt bilde av innhold og retning for hva du vil elevene skal lære, samt at du har relatert det og vist relevansen overfor skolen. Neste skritt da er å velge hvordan elevene skal lære det. Da kommer vi til valg av undervisningsmetoder og læremidler. Undervisningsmetoder sier noe om hva slags måte elevene skal jobbe med innholdselementene for å nå læringsmålene. Et læremiddel er et middel (i form av bok, hefte, musikk, nettside, bilder, film eller lignende) som bidrar til at læringsmålene nås.

De aller fleste lærere har noen undervisningsmetoder de pleier å bruke, og det er derfor ikke nødvendig å lage et undervisningsopplegg med fullt utarbeidede og fastlåste metoder. Punktet om metoder kan i større grad fungere som tips til hvordan læreren kan jobbe med ditt undervisningsopplegg.

Se del 2 for utfyllende om dette punktet og eksempler på metoder og læremidler.

Trinn 6: Utform læremidlene og materiellet som skal brukes

Når du har bestemt deg for metoder og hva slags læremidler som skal utvikles, gjelder det å gjøre dette på en hensiktsmessig måte, det vil si en måte som tar hensyn til de faktorene som ble listet opp i trinn 1-4. I tillegg vil rammefaktorer som tidsperspektiv, økonomiske og menneskelige ressurser spille inn. I del 2 ligger et eksempel på hvordan du kan tenke rundt disse utfordringene. I tillegg finner du en utdyping av hvordan hensiktsmessig utforming av et læremiddel kan gjøres.

Trinn 7: Utform lærerveiledning

En lærerveiledning er et dokument som sier noe om hvordan et undervisningsmateriell kan brukes i undervisningssammenheng – en slags ABC for læreren. En lærerveiledning bør inneholde både konkrete forslag til aktiviteter, nærmere forklaring til læreren om hvordan aktivitetene kan organiseres og hva som er hensikt og læringsmål med aktiviteten.

Av undersøkelser Lent gjennomførte våren 2004 og våren 2005 (kan fås ved henvendelse til Lent) kom det tydelig frem at de fleste lærere ønsker seg undervisningsmateriell som er enkelt å ta med seg rett inn i undervisningen. Med andre ord bør alternativt undervisningsmateriell medføre minst mulig merarbeid for den enkelte lærer. Dette gjelder selvfølgelig ikke for alle lærere, da noen gjerne vil lage sitt eget opplegg basert på erfaringer med sine klasser. Hovedregelen er likevel; minst mulig merarbeid for læreren!

Se del 3 for lærerveiledningsmal. Denne malen skal brukes når du legger undervisningsopplegget ut på Global Skole.

Trinn 8: Test ut undervisningsopplegget

For å forsikre dere om at undervisningsopplegget/informasjonsmaterialet deres fungerer tilfredsstillende vil uttesting være nyttig. Forsøk å la både lærere og elever få mulighet til å komme med tilbakemeldinger og forslag til forbedringer. Hvis du synes det er vanskelig å få innpass i skolen for å teste ut opplegget, kan du prøve å gå gjennom nettverket til organisasjoner som har tilgang på mange lærere, for eksempel Operasjon Dagsverk eller Vennskap Nord/Sør.

Sentrale spørsmål du bør prøve å finne ut av når du tester ut opplegget kan være:

  • Hvilke(t) alderstrinn passer dette opplegget best på?
  • Hvilke(t) fagområde passer det best på?
  • Var det enkelt for lærere og elever å ta opplegget i bruk?
  • Hvordan fungerte lærerveiledningen?
  • Ble læringsmålene i undervisningsopplegget nådd? Hva lærte elevene?
  • Hva var mest /minst motiverende?

Trinn 9: Foreta eventuelle justeringer

Når du har fått tilbakemeldinger, må du bestemme deg for hvilke deler av opplegget som bør endres. Dette avhenger selvfølgelig av ressurser og tidsperspektiv.

Trinn 10: Legg strategi for å nå ut i skolen

Generelt kan man si at det er større sannsynlighet for at undervisningsopplegget ditt blir brukt hvis det kommer direkte til den aktuelle læreren enn hvis opplegget går generelt ut til skolen, men direkte kontakt er tidkrevende. Nedenfor har vi listet opp noen forslag til hvordan nå inn i skolen. Velg den strategien som passer din organisasjon best.

Uansett hvilken strategi du velger, bør du legge ut materiellet ditt på Global og Global skole. Dette er gratis ”reklamekanaler” for din organisasjon. Global Skole er en felles distribusjonskanal til bruk for lærere som er opptatt av globale spørsmål. I løpet av 2006 skal vi å gjøre en ny innsats for at denne Internettportalen skal bli enda bedre kjent blant lærere. På Global Skole skal blant annet alle RORGenes undervisningsopplegg og informasjonsmateriell som er tilpasset skolen, få en egen lenke. Når flere og flere lærere får rede på dette, håper vi at alle organisasjoner ser verdien av å lage lærerveiledninger og tilpassede opplegg til skolen.

Personlig kontakt.

Dette er som regel den sikreste måten å nå ut i skolen på, men den er tidkrevende.

Fremgangsmåte:

  • Når du vet hvilket klassetrinn og fagområde du skal rette deg mot (se arbeidsverktøyet) går du inn på skolens nettsider og leter etter kontaktperson. Dette vil være enten trinnleder, fagansvarlig eller navn på en lærer i et av fagene.
  • Send vedkommende et brev eller en e-post med tilbud /informasjon om opplegget.
  • Ring opp 5-7 dager etterpå og spør om tilbudet var av interesse. I mange tilfeller ønsker lærerne da tips til hvordan opplegget kan brukes og hva din organisasjon har av informasjonsmateriell som kan brukes. Da kan du ettersende dette.

Mindre tidkrevende versjoner av personlig kontakt:

Du kan eventuelt droppe punkt 3. Da vil du bare få de mest interesserte og de som har overskudd til å ta kontakt. Som regel er det mange lærere som fatter interesse for henvendelsene dere gir dem uten at de gjør den siste innsatsen som skal til for å ta opplegget i bruk eller svare på e-postene fra RORGene.

Hvis ikke du har tid til å finne navn og kontaktperson på hver skole (punkt 1), kan du sende brev eller e-post til skolens hovedadresse. Merk brev med eksempelvis trinnleder for 10.trinn eller ansvarlig lærer for x fagområde, trinn 4-7. På denne måten sikrer du i hvert fall at materiellet blir videresendt fra skolens administrasjonskontor.

Generell henvendelse.

Bruk skoleblader eller hjemmesider til lærerorganisasjoner. Organisasjonen kan for eksempel sette inn annonse eller eventuelt prøve å bli intervjuet i et av skolebladene.

Henvend deg til annen form for media.

Legge ut søkeord på søkemotorer på nettet.

 

Kontaktperson:    Margaretha G. Hamrin
Telefon:             23 01 03 23
E-post:              global@global.no
Internettadresse: www.global.no


Husk å sende alt ferdig skolemateriell til Global skole og Global!
Redaktør: Arnfinn Nygaard
Sist oppdatert: 12. januar
Om disse sidene
Sidene er utarbeidet med økonomisk støtte fra NoradUtforming og publiseringsløsning fra Noop.