Post: Storgata 11, 0155 Oslo   E-post: rorg@rorg.no

Internasjonale utviklingsspørsmål

Ressurssider fra RORG-Samarbeidet

Introduksjon

Denne manualen har blitt utviklet på bakgrunn av at mange organisasjoner i RORG-samarbeidet har uttrykt behov for hjelp til å utvikle og tilpasse informasjonsmateriellet sitt til skolen. Sentrale spørsmål som ofte har dukket opp er: Hvordan treffe elevene? Hvordan lage lærerveiledninger? Hvordan forholde seg til læreplanen? Hva skal til for at lærere tar et opplegg i bruk? Når skal vi henvende oss til skolen? Denne veiledningsmanualen er et forsøk på å besvare noen av disse spørsmålene og er ment å være et middel for å utvikle og tilpasse undervisningsopplegg og informasjonsmateriell til skolen. Manualen kan brukes til utvikling av hefter, nettsider, filmer, CD-rom eller lignende, samt lærerveiledning til disse.

Manualens overordnede mål er å øke sannsynligheten for at RORGenes informasjonsmateriell og skolemateriell blir tatt i bruk i skolens undervisning.

Manualen har blitt utviklet av Pål Tanggaard og Anne Ma Tveito i Lent (www.lent.no) på oppdrag av Global (www.global.no) som en del av det Norad-støttede prosjektet ”Skolesatsing 05”. En rekke RORGer har deltatt med ideer og kvalitetssikring av manualen underveis.

Henvendelser kan rettes til lent@lent.no eller global@global.no.

Kort om oppbygning og bruk av veiledningsmanualen.

Del 1 er en trinnvis beskrivelse av viktige forhold din organisasjon bør tenke gjennom når den skal utvikle eller tilpasse et undervisningsopplegg. Denne delen står i kortversjon bakerst i heftet, under del 3. Når du er fortrolig med innholdet i trinnene, kan du bruke den direkte.

Del 2 inneholder en litt grundigere forklaring av noen av trinnene, samt en forklaring av hva en læreplan er og hvordan du kan forholde deg til den.

Del 3 består av et arbeidsverktøy der de 10 trinnene fra del 1 er satt inn i en kortversjon. Dette verktøyet kan du ta i bruk som en arbeidsliste, oppskrift eller som en sjekkliste. Dette verktøyet kan tas ut av veiledningsmanualen og brukes som en selvstendig del. I tillegg finnes en lærerveiledningsmal til utvikling av lærerveiledninger. Arbeidsverktøyet og lærerveiledningsmalen er de viktigste dokumentene i denne manualen. Resten av manualen er utdyping av og tips til hvordan du kan fylle ut og bruke disse.


Redaktør: Arnfinn Nygaard
Sist oppdatert: 12. januar
Om disse sidene
Sidene er utarbeidet med økonomisk støtte fra NoradUtforming og publiseringsløsning fra Noop.